Każdy biegacz, który chce poprawiać swoje rekordy życiowe, zastanawia się, czy istnieją środki, które w legalny sposób pozwolą mu biegać jeszcze szybciej i poprawiać swoje rezultaty. Dzisiaj skupię się na suplementach o działaniu prosportowym.

Kofeina
Sok z buraków
Beta-alanina
Dwuwęglan sodu
Kreatyna

Postaram się omówić kofeinę i sok z buraków, a jeśli interesują Cię pozostałe suplementy, to odsyłam do rozmowy z dietetykiem Jakubem Woźniakiem, podczas której umówiliśmy te tematy.

Kofeina

Myślę, że o pobudzających właściwościach kawy napisano już tyle, że skupię się tylko na tym, jak ją stosować, żeby przyniosła nam jak najwięcej korzyści.
Po pierwsze, warto stosować kofeinę przed zawodami i ważnymi treningami w kapsułce, ponieważ wtedy kofeina szybciej się wchłania, działanie jest bardziej zauważalne i mocniejsze.
Oczywiście wypicie jednego espresso też jest w porządku – nie wiemy natomiast, ile dokładnie kofeiny jest w naszej kawie – przyjmuje się, że w espresso jest między 70 a 90 mg kofeiny – w zależności od ziaren.
Dietetycy zalecają stosowanie od 3 do 6 miligramów kofeiny na jeden kilogram masy ciała. Policzmy to na moim przykładzie – 70 kg mężczyzny:
Najlepiej, gdybym zaczął od 210 mg i następnie zwiększał dawkę, ustalając tą najlepszą, starając się nie przekroczyć 420 mg kofeiny, ponieważ może to się wiązać z kołataniem serca, niepewnością i negatywnym wpływem na układ sercowo-naczyniowym, więc warto sprawdzić indywidualną dawkę kofeiny.
Odsyłam Cię też do artykułu Warszawskiego Biegacza na temat kofeiny w treningu biegacza.

Sok z buraków

Jest on źródłem azotanów, które zwiększają światło naczyń krwionośnych.
Im większe światło tętnic i żył, tym większy przepływ krwi przez mięśnie i dostarczenie składników odżywczych i transport metabolitów z komórek mięśniowych będzie bardziej optymalny – stąd zwiększenie zdolności wysiłkowych.
Warto wprowadzić sok z buraków 2 tygodnie przez ważnym startem – pozwoli to na wysycenie azotanów w organizm. Najlepiej 300 ml przed jednostką treningową.
Jeśli chodzi o przyrządzanie soku, to osobiście przestałem obierać buraki i samemu wyciskać sok – aktualnie kupuję dostępne w internecie 5-litrowe pasteryzowane soki, które są też dostępne z marchewką czy jabłkiem, przez co smak jest zdecydowanie lepszy!
Odsyłam Cię też do artykułu Dietetyki Nie Na Żarty na temat soku z buraków.

Daj znać, czy przyjmujesz jeszcze inne suplementy!